Lekker afvallen met tussendoortjes

gezond dieet

Lekker afvallen met tussendoortjes

Wie wel eens een dieet heeft gevolgd weet hoe verraderlijk lekker tussendoortjes zijn. Lekker, omdat ze je honger stillen. Verraderlijk, omdat ze de positieve effecten van je dieet laten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Is het niet mogelijk om tussendoortjes te eten die gewoon lekker zijn, zonder dat het je dieet in de war gooit?

Voor alles is een gezond alternatief


Natuurlijk zijn er gezonde tussendoortjes. Als je je maaltijden kunt aanpassen, kan dat ook voor de tussendoortjes. Het bewuste eten wat je toepast bij de grote eetmomenten zoals ontbijt, lunch en diner, pas je ook toe bij je tussendoortjes. Een andere oplossing zou natuurlijk zijn om tussendoortjes in het geheel af te schaffen, maar laten we eerlijk zijn: Snoepen is leuk. Het is lekker en het geeft ons een goed gevoel. Vandaar dat het veel verstandiger is om verstandig te snoepen dan om helemaal niet te snoepen.

Zijn gezonde alternatieven dan wel lekker?

Misschien dat je bij de woorden ‘gezonde tussendoortjes’ visioenen hebt van hoe je jezelf tegoed mag doen aan een zak verse spinazie. Erg gezond, maar is zoiets nog snoepen te noemen? Het valt niet te ontkennen dat gezonde tussendoortjes niet hetzelfde zijn als een zak chips of een reep chocola. Dat wil echter niet zeggen dat ze niet smaakvol kunnen zijn. Of je er net zo van zal genieten als van een zak chips zal uiteindelijk niet zozeer een kwestie zijn van smaak, maar van je instelling.

Voorbeelden om je een eindje op weg te helpen

Instelling of niet, het bedenken van gezonde tussendoortjes vergt wel iets meer moeite dan het pakken van een zak chips of borrelnootjes. Vandaar dat we hieronder een aantal ideeën voor je hebben opgeschreven. Aan jou is het natuurlijk om zelf te gaan experimenteren en om te kijken welke tussendoortjes goed bij jouw dieet passen.

Rauwkost


Op zichzelf is rauwkost een beetje saai voedsel. Dip je groenten echter in hummus of tzatziki en je hebt meteen een heerlijk borrelhapje te pakken. Groenten zoals wortels, bleekselderij, komkommer en paprika doen het uitstekend en kun je behalve voor jezelf ook makkelijk voor je gasten op tafel zetten.

Fruit


Ga je liever voor zoet, dan is fruit de ideale snack. Of je nou gaat voor een bak met aardbeien, een mix van rood fruit, een paar plakken ananas of heerlijke sappige stukjes mango, fruit is en blijft heerlijk verfrissend en uitermate geschikt om van te snoepen als je je een beetje hongerig dreigt te gaan voelen.

Noten

Cashews, pistachenoten, amandelen, pecannoten, je kunt op het gebied van noten eigenlijk eindeloos combineren en de plank geen enkele keer mis slaan. Noten zijn lekker en zowel met zoete als hartige elementen te combineren. Bedenk alleen wel dat noten doorgaans veel calorieën bevatten. Beschouw ze dus echt als een tussendoortje en snoep er niet te veel van.

Vis


Van vis kun je eigenlijk niet genoeg krijgen. De vetten die erin zitten helpen je lichaam met het verbranden van overtollige vetten, en bovendien is en blijft vis altijd erg lekker. Lekkere stukjes haring, of plakjes zalm of gerookte paling. Voor een snack is het misschien aan de prijzige kant, maar als je jezelf eens lekker wil verwennen is het dat misschien wel waard.

Vlees


Met name kip- en kalkoenvlees passen goed in een koolhydraatarm dieet. Natuurlijk kun je gevogelte een prominente plek in je avondmaaltijd geven, maar als tussendoortje is dit ook erg geschikt. In al zijn eenvoud kan een plakje kipfilet al een heerlijk en gezond tussendoortje zijn.

Gezonde chips


Wie zegt dat chips van aardappels gemaakt moeten zijn? De chips waar je dik van wordt is van aardappels gemaakt, maar je kunt ook je eigen chips maken, van zoete aardappel bijvoorbeeld, of van groenten. In de winkel kun je tegenwoordig op de meeste plekken ook bananenchips kopen, een lekkernij die uit tropische oorden naar ons land is overgewaaid.

Chocola


Van melk chocola word je misschien niet slank, maar een klein beetje pure chocola kan op zijn tijd echt geen kwaad. In cacao zit namelijk een stof die actief bijdraagt aan de vetverbranding in ons lichaam. In kleine hoeveelheden kan pure chocola dus uitermate geschikt zijn als lekker tussendoortje. Daarbij komt ook dat chocola een positieve invloed heeft op onze stemming.

De keuze is enorm


Gezonde tussendoortjes zijn er dus in overvloed. Je moet alleen even willen verder kijken dan het schap waar de chips en de borrelnootjes liggen. Doe je dat, dan zul je heerlijk beloond worden met allerlei lekkers, zonder dat je je lijn hiermee in gevaar brengt.

Geen reactie's

Geef een reactie