In korte tijd 10 kilo afvallen: A piece of cake?

5 kilo afvallen

In korte tijd 10 kilo afvallen: A piece of cake?

10 kilo afvallen in slechts enkele weken tijd. Is zoiets haalbaar of moet je daarvoor bergen verzetten? Laten we daar kort over zijn: 10 kilo afvallen is zeker mogelijk, waarbij we er natuurlijk van uitgaan dat je 10 kilo aan overtollig vet te verliezen hebt. Is dat laatste het geval, lees dan vlug verder en ontdek wat je kunt doen om je overtollige kilo’s binnen korte tijd kwijt te raken.

Begin met goed slapen


Maak je geen zorgen, verderop zullen we het zeker ook gaan hebben over je eetgewoonten. Echter afvallen is een kwestie van je hele leven goed op orde hebben en er een gezonde levensstijl op na te houden. Dat begint bij het hebben van een goede nachtrust, minimaal 7 tot 8 uur, elke dag van de week. Slaaptekort is wereldwijd de voornaamste oorzaak van overgewicht. Om 10 kilo kwijt te raken zul je dus moeten beginnen met een goede basis en dat betekent dus zorgen dat je voldoende slaap krijgt.

Intensieve beweging


Als je snel veel kilo’s wil kwijtraken, zal lichaamsbeweging hier zeker toe bij kunnen dragen. Het meest effectief zijn korte, intensieve oefeningen. Kies je er bijvoorbeeld voor om te gaan hardlopen, dan kun je het beste korte sprintjes afwisselen met rusting dribbelen in plaats van dat je aan een stuk door jogt.

Zet het op een drinken


Nee, daarmee wordt niet bedoeld dat je aan de alcehol moet. Integendeel, als je 10 kilo wil afvallen kun je alcehol, frisdrank, limonade en vruchtensap beter maar in het geheel mijden. Beperk je daarentegen tot het drinken van water en groene thee. Hiervan kun je eigenlijk niet genoeg drinken. Het is gezond en helpt je lichaam bovendien bij het verbranden van overtollig vet.

Vermijd koolhydraten


Dit is voor veel mensen een van de moeilijkste dingen om aan te pakken. Koolhydraten komen immers zoveel voor en de meeste dingen die we lekker vinden zitten boordevol met koolhydraten. Nu is het niet zo dat koolhydraten slecht zijn. In beperkte mate heeft ons lichaam ze nodig om in energie te kunnen omzetten. Echter alles wat het lichaam niet in energie omzet wordt opgeslagen als vet. Als je snel 10 kilo wil afvallen is elke koolhydraat er eigenlijk eentje te veel. Richt je daarom op het volgen van een koolhydraatarm dieet, een dieet dat aardappels, rijst, pasta en brood zoveel mogelijk mijdt en juist de focus legt op vlees, vis en groenten. Net zo lekker, veel voedzamer en bovendien veel gezonder…en uiteraard ook goed voor de lijn.

Vermijd fabrieksproducten


Om 10 kilo af te vallen kun je maar beter al het eten uit een verpakking vermijden. Fabrieksvoedsel zit boordevol kunstmatige voedingsstoffen en barst vaak ook van het zout. Erg lekker, maar ook erg slecht voor de lijn. Je doet er daarom goed aan zoveel mogelijk verse producten te eten.

Neem de tijd om te koken


Het voordeel van ongezond eten is dat het vaak erg makkelijk klaar te maken is. Wanneer je verse producten gaat bereiden zul je merken dat je net wat meer tijd kwijt bent met koken. Een belangrijk punt om te onthouden is dan ook dat je voor een goed dieet goed moet kunnen plannen. Tijd is kostbaar, maar gezond eten is dat ook. Zorg er dus voor dat je elke dag voldoende tijd inplant om je maaltijd te kunnen bereiden.

Neem de tijd om te eten


Net zoals je de tijd moet nemen om je eten met zorg voor te bereiden, zo doe je er ook goed aan je eten heel bewust tot je te nemen. Maak er een rustmoment van, een moment even helemaal voor jezelf. In het ideale geval laat je je tijdens het eten ook niet afleiden door een film of iets dergelijks, maar focus je even al je aandacht op je maaltijd.

Hou het leuk


10 kilo afvallen is een hele opgave. Het is zeker geen onmogelijke opgave, maar het zal de ene persoon makkelijker afgaan dan de ander. Laat je niet ontmoedigen als het even tegenzit en heb vertrouwen in jezelf. Als je consequent gezond eet en er gezonde gewoontes op nahoudt op het gebied van sport en slaap, weet dan dat de kilo’s er uiteindelijk echt af zullen gaan. Hoe consequenter je gezonde gewoontes toepast, hoe sneller het zal gaan. Belangrijk is echter wel dat je van het leven blijft genieten. Als je niet geniet zal een dieet ook veel moeilijker vol te houden zijn. Daarom: Heb vertrouwen in jezelf, wees bewust van wat je eet, en geniet.

Geen reactie's

Geef een reactie