Gezonde tussendoortjes met gezonde snacks

Groenten-en-fruit

Gezonde tussendoortjes met gezonde snacks

Het tussendoortje mag zich met recht de aartsvijand van menig dieet noemen. Menig goed voornemen is naar de andere wereld geholpen door onze behoefte aan ‘onschuldige’ lekkernijen, kleine porties van iets wat eigenlijk niet mag, maar wat gezien de omvang geen kwaad lijkt te kunnen. Tussendoortjes stillen onze honger, maar ze doen natuurlijk veel meer dan dat. Tussendoortjes knoeien met ons dieet. Een oplossing zou zijn om geen snacks meer te eten, maar dat is in feite net zo realistisch als niet meer ademen. Het is tenslotte de normaalste zaak van de wereld om af en toe trek te hebben in iets lekkers. De echte oplossing is dus niet het afschaffen van snacks, maar juist het bedenken van gezonde snacks.

Toch geen bleekselderij?


Mogelijk dat je ogen beginnen te rollen bij het zien van de woorden ‘gezonde snacks’. Staat het internet tenslotte niet vol met zogenaamd lekkere tussendoortjes die pretenderen een pretting alternatief te zijn voor chips of snoep? Is dit de zoveelste site die je probeert wijs te maken hoe lekker een stuk bleekselderij kan zijn? Maak je geen zorgen. De definitie van het woord ‘snack’ houdt in dat het lekker is. Dat betekent niet zozeer dat het geen gezonde ingrediënten kan bevatten. Waar het in de praktijk op neerkomt is dat je voor gezonde snacks net even wat meer moeite moet doen, een moeite die net iets verder gaat dan het opentrekken van een zak chips.

Fruit wordt ondergewaardeerd


Wie bij de leus twee ons groenten en twee stuks fruit denkt aan wat bloemkool, een appel en een peer is duidelijk in Nederland groot geworden. Fruit biedt echter eindeloze mogelijkheden om lekker van te snoepen. Op zich is het wel zo dat er in fruit vaak suikers zitten, maar doorgaans niet in hele grote hoeveelheden. Daarmee is fruit uitermate geschikt, niet omdat het moet, maar omdat het mag. Er is niets zo lekker als op een warme zomerse dag een bak met rode en/of witte druiven te eten, heerlijk verfrissend en zeker iets wat je honger stilt. Daarbij kun je met fruit ook eindeloos variëren. Elke combinatie is verrassend en lekker…en gezond natuurlijk.

Voor als je toch iets hartigs wil


Als je in de supermarkt bij het schap met chips komt, dan sta je op armlengte van de dichtstbijzijnde amandelen, pecannoten, pistachenoten of cashews. Als gezonde snack zijn noten uitermate geschikt en in alle opzichten een beter alternatief dan de chips met wie ze het schap delen en ook hier geldt: Combineren pakt eigenlijk altijd goed uit.

Voor als je iets wil wat lekker vult

Vlees en vis associeer je misschien met het avondeten, maar ook als tussendoortje zijn vlees en vis erg geschikt. Een beetje gerookte zalm of een lekkere haring, of anders wat plakjes kalkoen- of kipfilet. Het valt allemaal in de categorie gezond en lekker. En je raadt het al: Ook hier kun je je hart op als het om combineren gaat.

Voor als je toch gewoon wil snoepen


Snoep heeft een slechte reputatie als het gaat om afvallen en gezond eten. Dat betekent niet dat alle snoep per definitie slecht is. Pure chocola is bijvoorbeeld heerlijk als tussendoortje, zolang je het natuurlijk met mate gebruikt. Behalve dat het lekker is, draagt cacao ook actief bij aan vetverbranding en heeft chocola een bewezen positief effect op je stemming.

Voor als je echt chips wil


Misschien vind je al het bovenstaande allemaal leuk en aardig klinken, maar wil je af en toe gewoon dat gevoel van voldoening dat je krijgt bij het opentrekken van een zak met chips. Kies dan eens voor bananenchips, de tropische variant op de gefrituurde aardappelschijfjes. Minstens zo lekker, maar dan wel een stuk gezonder. Als je geen fan bent van de ietwat zoetige smaak van bananenchips, probeer dan eens cassavechips uit, nog steeds een gezonder alternatief dan de chips die je al zo vaak gehad hebt.

Gezonde snacks kiezen jou niet. Jij moet ze kiezen


Ongezonde snacks zoals chips, snoep of koek komen je bij wijze van spreken tegemoet als je over straat loopt of door de supermarkt. Het vinden van ongezonde snacks is dan ook geen kunst. Sterker nog, ongezonde snacks vinden jou wel. Het verschil met gezonde snacks is dat je hiervoor net een beetje meer moeite moet doen en net wat meer je creativiteit de ruimte moet geven. De beloning mag er echter wezen. Je kunt met gezonde snacks als vanouds lekker knabbelen zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de rest van je dieet.

Geen reactie's

Geef een reactie