Gezond eten en afvallen doe je zo: 6 tips om slank de winter in te gaan

gezond afvallen

Gezond eten en afvallen doe je zo: 6 tips om slank de winter in te gaan

Gezond eten en afvallen lijkt zo makkelijk. Is het niet gewoon een kwestie van elke keer als je in de supermarkt bent je te beperken tot de groente- en vleesafdeling en het pad met de chips en de wijn zoveel mogelijk te mijden? Op zich is het zo makkelijk, maar de praktijk is natuurlijk niet zo eenvoudig. Een eetpatroon is vaak iets wat zich onbewust in je dagritme heeft genesteld. Het doorbreken ervan vergt dan ook de nodige bewustwording. Hieronder krijg je van ons 6 tips om je op weg te helpen met het op een gezonde manier afvallen.

Tip 1: Sla af en toe eens je ontbijt over


Dit komt misschien als een verrassing voor je. Is je ontbijt tenslotte niet de belangrijkste maaltijd van de dag? De werkelijkheid is dat je lichaam pas zo’n uur of acht nadat het heeft gegeten overgaat op de verbranding van vetten. In andere woorden, je lichaam is een heuse vetverbrandingsfabriek wanneer het ‘s ochtends wakker wordt. Het kan daarom echt geen kwaad om je ontbijt af en toe eens over te slaan. Begin in plaats daarvan te eten rond de lunch. Dit moet je uiteraard niet elke dag doen, maar af en toe een ontbijtje missen doet wonderen voor de lijn.

Tip 2: Kies voor gezonde tussendoortjes


Je dieet kan nog zo goed zijn samengesteld, als je het aanvult met te veel lekkere tussendoortjes zal het weinig effect hebben. Tussendoortjes zijn heel gemeen. Echt vullen doen ze niet, maar ze zitten vaak wel boordevol calorieën en koolhydraten. Heb je tussen je maaltijden door dus last van stiekeme trek, snoep dan verstandig, bijvoorbeeld met fruit, noten of rauwkost.

Tip 3: Doe geen boodschappen als je honger hebt


Wanneer je met een leeg gevoel door de supermarkt slentert, lijkt alles lekker. De verleiding om allemaal ongezond lekkere dingen in je mandje te leggen is daarmee natuurlijk alleen maar groter. Je kunt jezelf enorm helpen door geen dingen in huis te halen waarvan je weet dat het je moeite gaat kosten ze met mate te eten. Ga dus pas boodschappen doen nadat je goed hebt gegeten. Je zal merken dat de schappen met chips en borrelnootjes er een heel stuk minder lekker uitzien dan als je er met een lege maag voorbij zou lopen.

Tip 4: Drink veel water en groene thee


Vaak legt een dieet zo de nadruk op het eten dat het makkelijk is te vergeten hoe belangrijk het is te letten op wat je drinkt. Met een focus op water en groene thee kan het eigenlijk niet mis gaan. Sterker nog, groene thee zorgt ervoor dat je lichaam sneller vet gaat verbranden. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je, om met een gezond dieet af te vallen, weg moet blijven van frisdrank en alcehol. Als je voor de variatie eens wat vruchtensap wil, kan dat, maar zorg dan wel dat je het zelf maakt, van vers fruit. Vruchtensap uit een pak barst van de toegevoegde suikers en is in sommige gevallen nog dikmakender dan cola.

Tip 5: Leg de nadruk op vlees, vis en groente

Veel van onze dagelijkse maaltijden zijn gebaseerd op aardappels, rijst en pasta. Erg lekker, maar ook erg dikmakend. Je kunt echter elke dag met een voldaan gevoel in bed stappen door je maaltijden te baseren op vlees, vis en groente. Hierin zitten veel van de voedingsstoffen die je nodig hebt. Je kunt ervan eten totdat je het gevoel hebt dat je genoeg hebt gegeten en je zal bovendien merken dat je je na verloop van tijd energieker en uitgeruster zal voelen.

Tip 6: Geniet

Je zou het misschien bijna vergeten, maar een maaltijd moet bovenal iets zijn waar je naar uit kan kijken. Zorg er daarom voor dat je, bij alles wat je eet en drinkt, geniet. Als je niet kan genieten, zal een dieet moeilijk vol te houden zijn. Bovendien is een dieet ook eigenlijk pas echt gezond als het een lekker dieet is. Gezond eten en afvallen gaan hand in hand, maar zonder genieten zul je weinig vruchten plukken van je dieet. Neem daarom de tijd om recepten samen te stellen die je echt lekker vindt, gerechten die je met plezier zal maken. Het kost misschien een beetje meer tijd, maar dat is ook niet meer dan logisch als je wat bewuster met je eetgedrag om wil gaan. Zie het als een investering die zichzelf in korte tijd terug gaat betalen. Hoe meer je van je dieet geniet, hoe sneller je resultaat zal zien.

Geen reactie's

Geef een reactie