Gezond eten doe je zo

gezond eten

Gezond eten doe je zo

Meer dan ooit zijn we ons als mensen tegenwoordig bewust van wat we allemaal eten. Echter doordat er zoveel over wordt geschreven en gefilosofeerd, is het goed mogelijk dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Want wat is nou precies gezond eten? Het lijkt zo makkelijk, maar de praktijk blijkt vaak ingewikkelder dan een simpele leus als twee ons groenten en twee ons fruit. Kortom, gezond eten: Hoe doe je dat?

Maak je eten zelf

Om te beginnen kun je als vuistregel hanteren dat al het eten dat je zelf bereidt vele malen gezonder is dan al het eten dat je uit een verpakking haalt. Fabriekswaren zitten boordevol kunstmatige voedingsstoffen en toegevoegde suikers. Dat wil niet zeggen dat alles wat je kant-en-klaar koopt per definitie ongezond is. Feit is echter dat zelf koken met verse producten te allen tijde gezonder zal zijn.

Weet wat je eet


Natuurlijk ontkom je er niet aan dat je af en toe iets eet dat wel uit een fabriek komt. We hebben tenslotte niet elke dag de tijd om uitgebreid te komen, dus soms moet je wel voor iets makkelijks kiezen. Als je echter niet de tijd hebt om te koken, probeer dan op z’n minst de tijd te nemen om de etiketten te lezen van hetgeen je koopt. Maak gerust een kleine studie hiervan. Kijk goed hoeveel calorieën en koolhydraten producten bevatten en laat je vooral niet misleiden als er met grote letters op de verpakking staat dat iets gezond is. Of iets gezond is kun je uitsluitend zien door de kleine lettertjes te lezen.

Drink water en groene thee


Je drinkpatroon is minstens zo belangrijk als je eetpatroon. Een mens heeft tenslotte elke dag zo’n 1 tot 2 liter vocht nodig. Je lichaam onthouden van vocht is nooit een goed idee. Zorg er echter voor dat je niet onnodig veel suikers binnenkrijgt door je te goed te doen aan frisdrank of limonade. Bij een gezond voedselpatroon past water en groene thee, uiteraard zonder suiker of honing.

Eet met mate

Gezond eten is ook een kwestie van gematigd eten. Mensen zijn gauw geneigd zich vol te stoppen met allerlei lekkers. Vaak eten we meer dan noodzakelijk is. Het duurt vaak even voordat onze hersenen doorhebben dat we genoeg hebben gegeten. In de praktijk eten we hierdoor vaak door, terwijl we eigenlijk al lang vol zitten. Probeer daarom met mate te eten. Als je eerder stopt met eten en een tijdje wacht, zul je merken dat je hersenen je alsnog laten weten dat je genoeg hebt gegeten.

Eet rustig


Een maaltijd is iets om van te genieten. Gezond eten is niet alleen een kwestie van wat je eet, maar ook van hoe je eet. Een eetmoment is tegenwoordig vaak een haastmoment, terwijl ons lichaam een eetmoment juist als een rustmoment ziet. Neem dus de tijd om in alle rust van je eten te genieten. Schrok je maaltijd niet in een paar happen weg, maar geniet. Je zal merken dat rustig eten bijdraagt tot betere spijsvertering, meer innerlijke rust en bovendien voorkom je hiermee ook dat je te veel eet.

Eet vlees, vis en groente


Onze verre voorouders konden prima overleven op een gezond dieet zonder aardappels, pasta of rijst. Dat komt omdat vlees, vis en groente, etenswaren die van nature goed voor ons zijn, voldoende voedingsstoffen bevatten om van te kunnen leven. Een gezonde maaltijd zal dan ook doorgaans bestaan uit vlees, vis en/of groente. Het kan zijn dat je het aanvankelijk moeilijk vindt om te koken zonder aardappels, pasta or rijst, maar je zal snel merken dat deze drie ingrediënten prima te vervangen zijn met andere lekkere dingen.

Eet consequent

Gezonde voeding is niets iets wat je even een keertje doet. Gezonde voeding is pas echt gezond als het een gewoonte is, iets wat je elke dag doet. De praktijk leert dat veel mensen het moeilijk vinden om een gezond eetpatroon vol te houden. Op zich is dit niet verwonderlijk, aangezien ongezond eten ons zoveel makkelijker wordt gemaakt. De belangrijkste regel die je moet hanteren om gezond te eten is dan ook dat je consequent bent. Af en toe wat chips of een beetje patat natuurlijk geen ramp, maar het is aan jou om je te houden aan de eisen die je aan je dieet stelt. Zorg daarom dat je dus consequent gezond eet. Je zal merken dat, hoe langer je het doet, hoe makkelijker het wordt. Uiteindelijk zal je nieuwe gewoonte volledig een plek in je leven hebben gekregen en zal je dus voor altijd voor gezonde voeding kiezen.

Geen reactie's

Geef een reactie